Realtime data
sætter turbo på Toyotas forretning
Hurtig adgang til data er helt afgørende for, at Toyota kan træffe kvalificerede beslutninger i et omskifteligt marked.
Som CFO er det vigtigt, at vi kan komme hurtigt ud af processen over i analyser og videre over i handlinger, så vi kan nå organisationens salgsambitioner og finansielle mål.
– Martin Tørnes, tidl. CFO, Toyota
Hvordan skal vi udnytte
vores data bedst?
For nogle år siden stillede CFO’en i Toyota Danmark det indlysende spørgsmål:
Hvad tjener vi pengene på? Og hvad bruger vi dem på?
Enkle og centrale spørgsmål for enhver organisation. Men svaret var ikke så ligetil i en virksomhed med over mange medarbejdere, 25 forskellige kostcentre, mere end 68 forretninger over hele landet og et forholdsvis kompliceret setup med pakkepriser, tilbehørspakker, servicetilbud og loyalitetssystemer.
Toyota er verdensmestre, når det gælder lean management og just in time, og nu skulle de også have styr på de tonsvis af data i organisationen. Derfor scannede Toyota markedet for at finde en leverandør, der kunne sætte en ordentlig proces op og hjælpe med at strukturere deres behov og processer. Her faldt valget på Inspari.
Ud med arbejdskrævende
Excel-ark
Toyota er nu kommet meget langt med at få samlet data fra en lang række processer og indføre et centralt værktøj til budgettering og forecasting, nemlig Workday Adaptive Planning.
Toyota Danmark følger strategien om små, meningsfulde skridt. Efter udarbejdelse af budgetter er blevet lettere med en betydelig højere kvalitet end tidligere, handler det næste skridt om at få overblik over de aktuelle transaktioner.
BI i Toyota
Se videoen og hør Martin Tørnes fortælle om, hvordan Toyota bruger BI.
Før havde vi en række selvudviklede systemer i regneark, som det tog bunker af tid at ajourføre og konsolidere. Med Workday Adaptive Planning har vi fået en strømlinet proces, der sparer mange arbejdstimer hos medarbejderne og ikke mindst for mig selv, når vi skal lave budgetter og forecast
God datakvalitet
giver gode resultater & handling
Et af de store forretningsmæssige spørgsmål i Toyota er: Hvad er det, der trigger kunderne til at købe? Og hvordan kan vi holde dem i Toyota-familien?
Her hjælper Workday Adaptive Planning med at forkorte tiden fra analyse til handling, så Toyota kan reagere hurtigt, når der sker forandringer i markedet. Og her er det vigtigt, at datakvaliteten er i top, så både ledelse og medarbejdere har tillid til systemerne og kan handle hurtigt på indsigt. Fordi uden handling, er indsigt intet værd.
Til rapportering af Business Intelligence i det daglige arbejde bruger Toyota værktøjet Power BI.