Danske Shoppingcentre: Microsoft Fabric bag fremtidens shoppingoplevelse

DSC-800x800

Alle cases

Danske Shoppingcentre

www.danskeshoppingcentre.dk

logo-DSC

 

Danske Shoppingcentre (DSC) driver i alt 830.000 m² fordelt på 16 shoppingcentre. Anonymiseret data om de 74 mio. årlige besøgende og +25 datakilder modelleres nu i en ny Microsoft Fabric-platform. Et paradigmeskifte i den datadrevne måde at tænke og drive shoppingcentre på. 

Hvert år besøger millioner af gæster DSC’s 16 shoppingcentre. For at give gæsterne den bedste oplevelse, tiltrække flere kunder og forlænge deres ophold i centrenes butikker, så omsætningen øges, kræver det blandt andet en stærkt innovativ, digital strategi, som understøtter DSC med data, avancerede BI-analyser og AI. 

Data er brændstof, og dataplatformen er den tunede motor. Det er temaet i denne case.

Fra simple shoppingcentre
til datadrevne oplevelsescentre


I dag er shopping mere end bare indkøb. Det er en oplevelse.

Dét ved DSC, som har en ambition om at skabe fremtidens markedsplads. Den ambition har DSC, der er ejet af ATP Ejendomme og Danica Ejendomme, brugt som løftestang til at skabe den bedst mulige kombinerede kundeoplevelse bl.a. ved hjælp af data. Det skal ikke blot styrke centrenes omdømme blandt gæsterne – det er også med til at sikre et stærkt employer brand over for nuværende medarbejdere og fremtidige (tech-)talenter, når DSC anvender innovativ teknologi til at indfri deres mål.

Rent teknisk matchede ambitionerne dog ikke det begrænsede it- og datasetup, hvor bl.a. DSCs integrations- og dataplatform var samlet i én - lidt mudret - og ret begrænset løsning. En integrationsplatform med en SQL-database som sidevogn, kaldte de det selv.

Data kom fra 25-30 forskellige kilder uden en fælles struktur. Data fra vigtige kilder som kundetællere og finansielle systemer var svært tilgængelige. Overfloden af Power BI-dashboards og rapporter, skabt til specifikke nicheprojekter, resulterede i redundans og ineffektive arbejdsgange. Prædiktive modeller og avancerede analyser var ikke mulige. Data kom ikke ordentligt i spil.

Løsningen blev at skrotte det eksisterende og starte forfra - med Microsoft Fabric. Og med Inspari som partner.

Inspari har været en vigtig partner, især da vi stod uden et fast BI-team. De stillede dygtige folk til rådighed, som holdt afdelingen kørende i syv måneder. Det var afgørende for projektets succes.
Sebastian Krogh
Head of Tech, Danske Shoppingcentre

Microsoft Fabric: Mulighedernes dataplatform


Efter en foranalyse fra Inspari blev Microsoft Fabric valgt som en ’mulighedernes platform’ for DSC. I en tæt co-creation-proces og i tråd med DSC’s interne strategi skræddersys MS Fabric nu til DSC.

En ny start med rene snitflader, højere transparens og øget sikkerhed og selfservice i organisationen. En enablement af fremtiden.

Fabrics moderne lakehouse-arkitektur kombinerer fordelene ved datalake og datalager i én løsning. Det eliminerer datadublikation og sikrer, at data altid er konsistente og bearbejdes på samme måde på tværs af kilder, selv ved brug af cubes og andre behandlinger.

Fabric er bygget til både nuværende datakilder og fremtidige tilføjelser, såsom ESG-data, vejrdata, apps, videoanalyse og realtidsfeeds. Og ikke mindst den voksende brug af kunstig intelligens. DSC har et ambitiøst roadmap og kommer ikke til at kede sig foreløbigt.

Fabric er ikke bare en teknisk løsning. Det er et mindset, der gør os i stand til at konsolidere og benchmarke data og drive innovation i hele organisationen.
Sebastian Krogh
Head of Tech, Danske Shoppingcentre

Granulære data skaber
innovation og oplevelser


DSC arbejder både strategisk og praktisk med at sikre gæsternes behov – også før de opstår.

Det handler om at vide, hvad forbrugerne gerne vil have, analysere trends og tendenser og forme centrene, så de er aktuelle og indbyder forbrugerne til handel, hygge og spændende oplevelser.

Anonymiseret data fra bl.a. kundetællere og video m.v. samles og modelleres Fabric og gør det muligt at analysere demografi, kundetyper, bevægelsesmønstre og opholdstider i centrene. De anonyme data bruges for at forbedre kundernes og butikkernes oplevelser og muligheder.

Alle beslutninger og drøftelser kan dermed tage udgangspunkt i data og i kundernes reelle adfærd. Før, under og efter besøget i ét af de 16 shoppingcentre.

Inspari har spillet en afgørende rolle i at sikre en succesfuld transition til Microsoft Fabric. De er rare og dytgige mennesker og er nærmest blevet vores kollegaer.
Sebastian Krogh
Head of Tech, Danske Shoppingcentre

Effektiviseringer, overblik
og styrket konkurrenceevne


På tværs af 16 shoppingcentre kan DSCs ledelse nu få øget overblik og træffe hurtigere og mere informerede valg med adgang til realtidsdata og prædiktive analyser.

Samtidig kan DSC spare betydelige ressourcer ved at eliminere redundante, manuelle processer og allokere dem til mere strategiske opgaver.

Den hurtige dataprocessering i Fabric gør det muligt for DSC at konkurrere bedre med e-handel og andre oplevelsesdestinationer ved at optimere kundeoplevelsen, maksimere M2-værdien og samtidig skabe et solidt fundament for fremtidige AI- og machine learning-initiativer som preskriptiv analyse og automatiserede anbefalinger.

Tag fat i os, hvis du vil vide, hvordan DSC kom godt i gang med Fabric

Hvis du har spørgsmål eller tænker, at tiden er inde til et uforpligtende kald eller møde om, hvad Fabric kan gøre for din virksomhed, kan du kontakte os her.

Interesseret i mere Fabric? Heldigt!

Her finder du nemlig Fabric-inspiration ad libitum! Og skulle du have Fabric-relaterede spørgsmål, står vores eksperter klar til at hjælpe dig.