Ny kurvanalyse afslører ‘skjulte skatte’ hos det danske møbelhus, Ingvard Christensen
En ny add-on til den eksisterende rapportering gør det muligt at analysere alle historiske kundekøb og afslører bl.a. topsælgende produktkombinationer. ”Det er en stor øjenåbner, som vil fremme både top- og bundlinje,” fortæller Anders Bonde, direktør i Ingvard Christensen.
Et helt nyt niveau af indsigt - sådan beskriver direktør Anders Bonde den nyudviklede løsning til kurvanalyse, som det danske møbelhus Ingvard Christensen for nylig har fået udviklet og implementeret af Inspari.
Kurvanalysen bryder samtlige historiske ordrer/fakturaer samt kundernes samlede købshistorik ned i detaljen og viser bl.a. hvilke produkter og produkttyper, der typisk sælges sammen, skubber hinanden positivt frem, og hvordan avancen og bundlinjen på de forskellige kombinationer ser ud.
Det er et fantastisk værktøj til at forbedre vores produktmix, service og avance på tværs af butikker og online. Det kommer uden tvivl til at fremme top- og bundlinje.
Uanede analyser
og use cases
Blot en halv time tog det for direktør Anders Bonde at tage det nye analyseværktøj i brug, da han fik linket tilsendt fra Inspari, så han kunne ’lege lidt’ forud for den egentlige onboarding.
På de relativt få måneder, hvor Ingvard Christensen og Anders Bonde har analyseret salget via den nye kurvanalyse, har de fundet mange værdifulde indsigter og use cases.
Eksempelvis:
Større bevidsthed: Du kan sammensætte produktmix med fokus på produkter, der sælger godt – og som giver den bedste avance samlet set. Udstillinger i butik, rådgivning osv. kan også forbedres.
Dybere salgsindsigter: Du kan se på det samlede, historiske salg og bryde ordrerne ned i fx mest solgte kombinationer, farver, tilbehør osv. Det kan også gøres på butiksniveau og for hver enkelt sælger – og skelne mellem generelle tendenser i salget vs. om fx én sælger bare gør det godt.
Hurtigere idekatalog og opslagsværk: Både til private og virksomhedskunder kan sælgerne hurtigere sammensætte et idekatalog baseret på både populære og ’nye’ salgskombinationer
Optimere lager og logistik: Ingvard Christensen kan splitte op på antal leveringer i stedet for ordrer. Kan være med til at optimere fragt og logistik og visualisere, hvordan ordrene hænger sammen rent logistisk. Om det giver mere mening at have en vare på lager i butik eller på fjernlager.
Indsigtsbaseret marketing: Når du ved, hvilke produkter der positivt skubber hinanden frem, får marketing et stærkt salgsunderstøttende pejlemærke i forhold at udarbejde det kreative marketingmateriale.
Det er langt hurtigere at aflæse, hvad og hvem der skaber salg og mersalg i butikkerne og bruge det konstruktivt i dialogen om de samlede løsninger og kombinationer, vi sælger. Vi lærer mere af hinanden på tværs af butikker.
Forbedrer dialogen
med leverandører
En lidt overraskende fordel er fulgt med den nye kurvanalyse, fortæller Anders Bonde.
Det er nemlig ikke altid, at leverandørerne og Ingvard Christensens sælgere har samme opfattelse af hvilke produkter, der sælger godt eller fungerer godt sammen.
Men nu kan Anders Bonde fx kigge på de største ordrer, se det solgte produktmix og matche med hver enkelt leverandør og på den måde vise sort på hvidt, hvad der sælger.
Det faciliterer en naturlig dialog om hvorfor og hvad, der eventuelt mangler i leverandørernes sortiment.
Vi er hele tiden et skridt foran nu. Vi har data og resultater på et langt dybere niveau. Det giver bedre dialoger med butikker, sælgere og leverandører. Og det forbedrer vores muligheder for at have det bedste sortiment.
Fra Excel til BI
– og nu til dybdegående salgsanalyse
Kurvanalysen er seneste skud på stammen i Ingvard Christensens mere digitale hverdag.
Først blev salgsdata samlet og flyttet fra Excel til Actify Business Analytics, som er en 80 procent standardiseret BI-løsning baseret på hundredevis af kundeprojekter. De sidste 20 procent skræddersys til den enkelte virksomhed. Det hele er cloudbaseret, bygget på Microsoft Azure med brug af Microsoft Power Platform.
Derefter blev hele Finance-området flyttet ind i Actify, hvor Ingvard Christensen nu får hurtigere indsigter og overblik via Power BI-dashboards.
Nu er kurvanalysen implementeret, og efter det følger et marketingmodul. Det hele er samlet i ét og samme system, så indsigterne er få klik væk – for hele organisationen. Indkøb, lager og projektstyring er yderligere moduler, som kan kobles på via Actify Business Analytics.
Vi er groft sagt gået fra klippe-klistre-udtræk i Excel og meget lidt rapportering til at have opdateret BI-indsigt for såvel salg, finans og nu kurvanalysen. Det har flyttet megen dialog fra følelser og holdninger - til data og fakta.
Få mere information om
Actify Business Analytics