Træningsprogram med fokus på data literacy skaber værdi for forretning, medarbejdere & ledelse
14.5 DKKbn i omsætning i 2023. 4 millioner forbrugere. 3075 medarbejdere. Det er Nuuday, Danmarks ledende telecom service provider, i ultrakorte træk.
I 2023 begav Nuuday sig ud i en større digital transformation, der ikke blot indebar ny dataplatform, opgradering af den eksisterende tech stack og store AI-ambitioner. Det betød også strukturelle organisatoriske ændringer, der havde store konsekvenser for mange medarbejdere. Specielt for Azure BI Platform & Services-teamet, hvor medarbejderne var efterladt med stor tvivl i forhold til deres nye rolle i organisationen.
Derfor skabte Inspari og Nuuday i samarbejde et træningsprogram med fokus på data literacy.
Det har været vigtigt at kommunikere til forretningen, hvad vores teams ansvar er. Det har vi brugt rollebeskrivelsen til. Der står ikke, at vi er et forretningsleksikon. Der står, at vi er brobyggere, der omsætter forretningsbehov til konkrete løsninger.
Fra end-to-end ansvar
til Center of Exellence
Via de 6 brands, YouSee, TDC Erhverv, Telmore, HIPER, Relatel og eesy, leverer Nuuday markedsførende digitale services til størstedelen af de danske husstande og virksomheder.
I IT- og Dataafdelingen var de i omegnen af 200 medarbejdere, der forventeligt udgjorde en stor omkostning. En omkostning som Nuudays CEO, Jon James, vurderede kunne reduceres markant ved at ændre måden hvorpå de var organiseret. Derfor opførtes der et CoE (Center of Excellence), og derved blev eksterne partnere en langt større del af forretningen end før.
Det blev grundstenen i den strategi, som Nuuday initierede i marts 2023 under navnet Projekt Solar. Et projekt, der i særdeleshed havde konsekvenser for Azure BI Platform & Services-teamet, eftersom al drift og udvikling blev overdraget til en ekstern partner, hvorfra Nuuday nu køber ydelserne. Sammen med drift og udvikling overgik også 2/3 af teamets medarbejdere til den eksterne partner.
I denne periode, hvor vi taler udvikling og mål for medarbejderne, har vi taget rollebeskrivelsen i brug. Det hjælper os med at italesætte, hvilke kompetencer de respektive medarbejdere skal bruge for at opfylde sine mål.
Ny strukturering skabte
spørgsmål og tvivl
De resterende medarbejdere Azure BI Platform & Services-teamet, der forblev ansat hos Nuuday, var ikke blot efterladt med en ny rolle som Data Analyst, men også et hav af spørgsmål såsom "Hvad skal der ske med mig?", "Skal jeg fyres?" og "Hvad betyder det egentlig at være Data Analyst?".
Den nye strukturering betød nemlig, at de, hvor de tidligere havde end-to-end ansvar in-house og en 'hånden til munden' tilgang til opgaver, nu skulle være partner med forretningen og agere brobygger mellem forretning og udvikling ved at forstå og oversætte forretningens krav.
Det forudsatte først og fremmest, at de skulle forstå og afgrænse deres rolle. Med rollen som Data Analyst fulgte nemlig et ambassadørskab og ansvar for et forretningsdomæne. For at få medarbejderne til at lykkes i deres nye rolle, skabte Inspari og Nuuday et Data Literacy træningsprogram, skræddersyet til teamet og deres behov.
Hands-on sessioner
uddanner teamet
Data Literacy træningsprogrammet bestod af 10 hands-on sessioner, hver med tilhørende feedbacksessioner, fordelt over to kvartaler. Sessionerne, der blev afholdt i Nuudays egne kontoromgivelser, blev designet til at passe ind i teamets hverdag og mødefrekvens.
Det faktum at Data Analyst rollebeskrivelsen ikke fandtes i organisationen i forvejen, var med til at øge tvivlen. Derfor faciliterede Inspari indledningsvist en session, hvor teamet i fællesskab skabte en klar definition af rollen som Data Analyst.
Resten af programmet byggede herefter på denne rollebeskrivelse og havde b.la. fokus på:
- Kompetencemapping
- Rolleoverblik
- Ensretning
- Fælles forståelse og tilgang
- Stakeholder management
- Kravspecificering
- Forandringshåndtering
Formålet med programmet, som også fokuserer på bløde, menneskelige værdier fremfor udelukkende hardcore tekniske færdigheder, har været at uddanne teamet til deres nye hverdag, hvor de var gået fra at have en dyb teknisk indsigt til at arbejde i projektteams og agere brobygger mellem forretning og data.
Medarbejderne på teamet havde forskellige styrker og svagheder; nogle var mere tekniske, mens andre var mere forretningsorienterede. Fælles for dem var dog, at de havde en klar oplevelse af, hvilke kompetencer de havde, men det var uklart, hvordan disse skulle anvendes i deres nye rolle som Data Analysts.
Sessionerne ændrede sig undervejs baseret på feedback og evaluering for at sikre medarbejdernes udvikling og at de alle følte sig mødt og hørt.
Hvor vores eNPS (dvs. medarbejdertilfredshed) haltede gevaldigt før, har den nu ramt en all-time-high. Selvom det kan tilskrives mange foranstaltninger foruden hårdt arbejde og tid, har træningsprogrammet helt sikkert været et godt udgangspunkt for denne positive og vigtige udvikling.
Værdien af sessionerne
kommer trefoldigt tilbage
Resultaterne af træningen er at tage og føle på - både for forretningen, medarbejderne og teamets ledelse.
Forretningen oplever nu en helt anden service. Teamet er nemlig blevet en enabler for, at forretningen kan bygge deres egne indsigter. Ved hjælp af kompetencemappingen er det nu også gjort klart, hvad der kan forventes fra teamet. Hvor teamet tidligere var et leksikon for forretningen, kan de nu bruge kompetencemappingen som et kommunikationsværktøj i den interne forventningsafstemning.
For medarbejderne har træningssessionerne betydet, at de fremfor at føle sig magtesløse, har følt sig set, hørt og inkluderet i processen. De har fået svar på mange helt grundlæggende spørgsmål, såsom hvad de skal i deres rolle som Data Analysts, hvilke værktøjer de skal bruge, og hvem de skal tale med om hvad.
Til sidst har træningen gjort det betydeligt lettere for Christian Bruun Jensen at være en god leder for teamet. Først og fremmest fordi programmet har understøttet i et forandringsledelsesperspektiv men i særdeleshed også fordi, at der nu er en klar og afgrænset retning for, hvordan forskellige situationer skal håndteres, og hvordan de respektive medarbejdere spilles allerbedst.
Klar på mere Nuuday og data?
Mens vi er ved Nuuday - kunne du tænke dig yderligere indsigt i Nuudays ambitiøse digitale transformation? I Datklubben fortæller Jonas Munk, Head of Next Gen Data-Driven IT i Nuuday, om tiden før den datastrategi, der kickstartede det hele.