Data fra hele Europa strømmer til Viborg: ”Det må ikke fejle”
”Viden er vores natur.” Dalgas’ seks divisioner og 35 forretningsenheder er svært afhængige af, at viden i form af data er troværdigt og opdateres hurtigt.
Alt fra servere, loads, kode og monitorering er toptunet til at understøtte forretningen.
"Jeg vil kalde det et ret professionelt data- og BI-setup. Men det er også temmelig afgørende for en milliardforretning som vores, at data spiller. Det må ikke fejle.”
Ordene kommer Tommy Ballentin, Business Analyst i Dalgas (det tidligere HedeDanmark), som er en international anlægsgartner-, handels- og servicevirksomhed – og Danmarks største af sin slags.
Tommy Ballentin sidder med ansvaret for, at data fra deres mange datakilder hentes ud fra det stærke fundament af SQL-servere og ERP - og flyder korrekt ind i datawarehouse, data kubes og Power BI, så alle dele af forretningen kan træffe gode, databaserede beslutninger.
En mission som både involverer Inspari, kubisme og en kendt britisk detektiv.
Sherlog (Holmes)
& de små agenter
”You know my methods, Watson.”
Med ros og reference til den legendariske og minutiøse Sherlock Holmes har Inspari skabt Sherlog.
Et system som monitorerer, alarmerer og skaber overblik over alle datakørsler, loads og servere. Bliver CPU eller memory overbelastet, eller tager det pludselig 8 timer i stedet for 2 timer at lave en kørsel, sender Sherlogs små agenter alarmer og data til Inspari og Dalgas.
Fejl kan også være forkert format i data eller data-dubletter, som fx kan fordoble omsætningen på en opgave. Eller hvis en af de mange datakilder går ned eller svarer langsomt.
Liveovervågning af performance er særligt afgørende til on-prem-løsninger.
Det er meget lang tid siden, jeg har skulle skrive ud til nogen i forretningen, at der var fejl i data. Sherlog fanger det lynhurtigt, og Inspari retter fejlen, før det får betydning.
En kubistisk
dataforretning
Eller rettere sagt: En forretning i kuber.
Dalgas’ store mængder data er inddelt i 10 ’Data Cubes’, der relaterer sig til et forretningsområde eller tematisk område.
For eksempel People & Culture, Finance, Salg og lager. Og ikke mindst ’Projekter’, som en af de vigtigste kuber.
Inddelingen gør, at specifik data hentes ind, prioriteres og skilles ud til det enkelte område, inkl. klar adgangs- og rollestyring. Kravene til kørsler og opdateringer kan dermed planlægges efter forretningens behov. Data om kundeprojekter opdaterer for hvert 30. minut, mens andre data opdaterer én gang i døgnet.
Dette sikrer struktur, fokus og right-sizing af servere, bemanding og prioriteringer.
Knopskydende forretning
kræver sikre hænder på rattet
I krydsfeltet mellem datawarehouse, ERP og BI-løsning samt en datasulten organisation, der konstant udvider med nye forretningsområder, kommer der ofte uforudsete udfordringer.
Sådan var det også førhen hos Dalgas, når nyudviklede ting skulle deployes, fortæller Tommy Ballentin.
Men siden et nøgleteam hos Inspari overtog ansvaret for test og deployment, har det kørt smooth.
Testmiljøer er sat op, og deployment kører efter en klar proces og overvåges live. De gode testmiljøer sikrer, at testdata er beskyttet, og at testprocessen ikke påvirker live-systemer eller produktionsdata. Ny kode eller ændringer fungerer derfor altid som forventet uden at introducere nye sårbarheder.
Inspari tager 100% ejerskab for, at tingene spiller før, under og efter deployment. De er dygtige, altid tilgængelige og har høje standarder for kode, udvikling, service og dokumentation. Det er et meget dynamisk samarbejde.
Kontorrobotter
sparer mandetimer
Administrative robotter (RPA – Robotic Process Automation) er en af de ting, som Dalgas og Inspari pt. arbejder meget på.
Blandt andet opretter robotterne allerede nu nye varer i Dalgas’ systemer hvert nat. Det tog tidligere 5-15 minutter at oprette hver linje på en vare, fordi der er mange varianter, farver, størrelser og lande. Det kan i enkelte tilfælde være op til 50 linjer – samlet set en ret tung og lang manuel proces.
En anden RPA tjekker valutakurser hos Nationalbanken og opdaterer dem i AX’en (ERP-systemet).
Og en tredje robot skal finde overlap mellem kreditorer og debitorer, hvilket er afgørende for korrekt økonomistyring og fakturering. Noget der i dag er ret komplekst og tidskrævende.
Også timeregistrering for samtlige Dalgas’ medarbejdere er blevet sat på formel via Power Apps. Det kan du læse om her.
Robotterne er en kæmpe hjælp allerede. Vi sparer minimum én dags arbejde per måned alene dér. Det er jo kedelige, repetitive og potentielt fejlbehæftede opgaver, som den kører for os hver nat. Nu skal vi kun lige tjekke det om morgenen.
Mere inspiration? Værsgo!
Dyk ned i vores andre cases og events. God fornøjelse.