Business
intelligence skaber
transparens og fælles forståelse
Et fælles referencegrundlag giver ensartethed. Eksempelvis tilfører en fælles data-platform organisationen øget transparens og viden om, hvem og hvor dataene kommer fra. Den fælles forståelse af, hvad det er, der skaber hvad, og de ensartede tilgange til dataanalyse er en styrke.
Styring af både likviditet, indkøb og lager er blevet forbedret, og så har det ikke mindst skabt transparens. BI-projektet har skabt værdi. I dag ved alle, hvordan det går i de andre selskaber, og de kan se hvordan deres egne KPI´er hænger sammen med andre dele af virksomheden. BI har medvirket til at skabe en one-company-kultur
Fælles
overblik
K.W.Bruun & Co (tidl. Interdan), forhandler af blandt andet Peugeot, Chevrolet og Mitsubishi i Danmark, har fået overblik over tallene for koncernens 13 selskaber. Nu kan alle se, hvilke dele af forretningen, der betaler sig – og hvad der koster penge.
Det ledte
K.W. Bruun & Co efter
Transformation af virksomheden til en sammenhængende, gennemsigtig og cost-effektiv koncern. Det var udfordringen hos bilhuset K.W. Bruun & Co efter ny direktør og ny strategi med fokus på konsolidering og ensretning af koncernen.
Den implementerede
løsning
Et business intelligence-projekt, der organiserede K.W. Bruun & Co's mange små selvstændige virksomheds-øer til en samlet og transparent virksomhed. Ledelse og bestyrelse fik et samlet overblik over forretningens aktiviteter - og konsekvenserne. Undervejs viste det sig, at BI i sig selv var et indlysende redskab til at understøtte den proces.
”BI-projektet var en øjenåbner og et redskab til at gå videre med at skabe gennemsigtighed”, siger den tidligere Projektchef Claus Kenberg, der selv har en fortid som it-konsulent og senior projektleder, så for ham var det afgørende, at K.W. Bruun & Co havde ejerskab og styring med BI-projektet hele vejen. "Inspari måtte ikke bygge noget, som vores it-afdeling ikke havde forstået og godkendt. Det er vigtigt, at vi også fremover selv har den viden, der skal til”.