Hvad er business analytics i din virksomhed?

 

For den data-ambitiøse virksomhed er (mere) data ikke et mål i sig. Det ultimative mål er at træffe bedre beslutninger på baggrund af den indsigt og viden, som data giver, og automatisere de beslutninger, som giver mening at automatisere. Og her kommer business analytics ind i billedet.


Business analytics er grundstammen i at træffe datadrevne beslutninger og består af to discipliner, nemlig business intelligence og advanced analytics. Dykker vi dybere ned i disse to discipliner kommer en lang række underemner og metoder, som på hver deres måde kan bidrage til, at din virksomhed bliver mere datadrevet. Her kan du læse, hvad det kræver af din virksomhed at udnytte potentialet i data til fulde gennem business analytics.

background-half-heino

Business intelligence vs advanced analytics

Business intelligence handler om at samle data fra virksomhedens forskellige systemer og gøre dem tilgængelige, så data kan kombineres på kryds og tværs for at finde nye indsigter. Business intelligence er baseret på historiske data over tid. 

Business intelligence fortæller derfor:

  • Hvad der er sket?
  • Hvornår det er sket?
  • Hvem der har gjort noget?
  • Hvor mange det drejer sig om?

Et eksempel kunne være gårsdagens salg i en isbutik fordelt på resultat, tidspunkt for salg, af hvilke sælgere og hvor mange styk.

I advanced analytics dykker vi dybere ned i data for at forudsige resultater samt finde ud af, hvordan vi kan gøre for at påvirke resultater. Det er således her vi bruger algoritmer og forskellige statistiske modeller.

Advanced analytics handler om:

  • Hvad der vil ske?
  • Om det sker igen?
  • Hvordan kan vi få noget til at ske?
  • Er der tendenser, som ellers ikke var synlige?

Det kan således handle om, hvorfor vi solgte så ekstremt mange is i går (fx en varm sommerdag), om vi kommer til at sælge lige så mange i morgen (hvordan er vejrudsigten for i morgen), har vi gjort noget særligt for at tiltrække kunderne (måske Facebook-annoncer) og kan vi med fordel kombinere specifikke varer for at opnå øget salg? 

Quote - Bluee

Vores forretning er fuldt ud afhængig af fejlrater på nordsøens havvindmøller. Vi foretager meget store investeringer på baggrund af vores forventninger til fremtiden. Tidligere var de baseret på mavefornemmelser, men nu anvender vi algoritmer til at forudsige fejlraterne på fremtidens havvindmøller.


Jens Michael Haurum, CFO, Ziton A/S

 

case_ziton_800x800

Business analytics værktøjer

Alt hvad vi gør, hører, siger, smager og føler kan omsættes til data. Mængden af data er eksploderet, og vi har derfor brug for værktøjer og teknologier, som kan hjælpe os med at navigere rundt. Og her findes en række business analytics-værktøjer, som gør dig i stand til at dykke endnu dybere ned i dine data og gøre ting, som for få år siden ikke var muligt.

Her ser du nogle eksempler på værktøjer, som kan hjælpe dig i gang inden for de forskellige discipliner.

Datavisualisering & self-service tools, som gør dig i stand til at lave analyser og se mønstre, som du næppe selv havde fundet frem til i Excel eller uden at være hård til algoritmer, fx Tableau, Power BI eller Qlik

 

Data preparation tools, som gør analysearbejdet langt hurtigere, fordi du selv kan forberede din data – og ustrukturerede data. En proces, som du før havde behov for specialist- og kodekompetencer for at kunne håndtere, fx Alteryx.

AI og machine learning tools, som gør dig i stand til at lave algoritmer - eller bruge automatiserede algoritmer - og statistiske modeller, fx DataRobot, R, python.

Cloud services som Azure, som frigør dig fra de faste rammer i serverrummet og lader dig udvide din kapacitet, når der er behov for det, eller giver dig adgang til et utal af services, som kan forbedre din virksomhed, fx Azure Databricks.

Data mining

Data Mining hjælper dig med at udforske og analysere data for at opdage nye meningsfulde mønstrer eller regler.

Machine learning

Machine learnings kan forudsige, hvordan dit salg ser ud den næste måned, og hvilke kunder der vil stoppe med at købe dine produkter.

Predictive analytics

Predictive analytics kombinerer nye og traditionelle datakilder med matematiske og statistiske algoritmer for derigennem at forudsige fremtiden.

Mennesker, data & forretning
vejen til succes
med business analytics


Har I de rette kompetencer i din organisation? Har I de nødvendige data? Og har I et formål med data for forretning? For at få succes med business analytics skal du have mennesker, data og forretning til at spille sammen, og når det sker, har du det stærkeste redskab til at styrke din virksomhed.


Herunder kan du læse, hvad det kræver af din organisations mennesker, data og forretning for at få succes.

background-half-kim-jens-jacob

Mennesker

Dine medarbejdere er din vigtigste ressource – og det gælder også her. Hvis du ikke har de rette kompetencer til at udnytte værdien af data, udebliver succesen. Du har både behov tekniske kompetencer, som kan få data til at flyde, men i lige så høj grad analytiske og forretningsmæssige kompetencer, som forstår at udnytte potentialet data på den rette måde. Måske er det én og samme person, måske er det kompetencer, som I henter ind på konsulentbasis. Det vigtigste er, at du har medarbejdere, som kan se, hvor data kan gøre en forskel – og hvilke metoder, der er bedst egnet. Udover kompetencer er det rette mindset og tillid vigtigt - uanset om medarbejderne skal analysere og arbejde direkte med data, træffe beslutninger på baggrund af data eller deres arbejdsopgaver bliver påvirket af data. User adoption – eller forankring – er derfor en hjørnesten i dit arbejde med data.

Data

Måske har du lagret data gennem mange år – i ustruktureret form – og er nu klar til at bruge dem? Måske vil du købe tredjeparts data, som kan berige dine egne? Måske har du et uforløst datapotentiale, som lynhurtigt kunne give dig nye indsigter, fx ved at sætte en sensor op?


Dine data har ingen værdi i sig selv, men når du bruger dem rigtigt, kan de ændre hele din virksomhed og forretningsgrundlag. Og det er vigtigt, at data kan flyde som olie i din organisation – med fuld respekt for data compliance. Din virksomhed har derfor behov for en dataplatform, som kan møde både eksisterende og nye behov.

Forretning

Er du klar til nye forretningsmodeller baseret på data? Skal du videreudvikle dit produkt ved at berige det med data eller på baggrund af indsigt i data? Eller vil du tilbyde services, som gennem data får ekstra værdi?

Data forandrer vores verden og i høj grad den konkurrencesituation, din virksomhed er i. Hvis du ikke allerede er i gang med at se strategisk på, hvordan data er eller bliver dit vigtigste aktiv, så skal du i gang nu. Ellers bliver du næsten med garanti overhalet af en ny – eller eksisterende konkurrent – som var lidt hurtigere.

Skal vi mødes hos dig eller hos os?

Hvis du tænker, at tiden er inde til et møde eller et uforpligtende kald, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du udfylder bare formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt for at finde et godt tidspunkt.