Business Intelligence (BI) 
i korte træk


Business intelligence handler om at gøre informationer - eller data - lettilgængelig for de rette medarbejdere i en organisation. Data i sig selv er uden værdi, men ved at rense og modellere data fra relevante datakilder og bruge output i
beslutningsprocesser, bliver det muligt at træffe beslutninger på baggrund af faktuelle tal og indsigter - frem for at gå med sin mavefornemmelse.

Med business intelligence vil du:

Icon - White - Plus Øge virksomhedens performance
Icon - White - Plus Træffe bedre beslutninger med færre ressourcer
Icon - White - Plus Styre virksomhedens vækst
Icon - White - Plus Reducere omkostningerne

Book allerede et møde med os nu, så sikrer vi, at du kommer helt rigtigt i gang.

Book et uforpligtende møde

background-half-nicolaj

Derfor er business intelligence 
værdifuld for din forretningsudvikling

Fra data til viden

Du skal tage udgangspunkt i din virksomheds forretning og situation, og derefter skabe den datamodel, der passer til.

Sat på spidsen handler business intelligence om at træffe bedre og mere præcise beslutninger på tværs af enhver organisation for i sidste ende at øge væksten og mindske din virksomheds omkostninger. Vælger din virksomhed, som flere og flere danske virksomheder allerede har valgt at gøre, at byde business intelligence velkommen og blive en datadreven virksomhed, vil det kunne aflæses på bundlinjen i positive resultater. Det er dog ikke det eneste, som implementeringen af en BI-løsning bidrager med til din organisation. Udover at have en positiv effekt på bundlinjen, kan det også bidrage til en effektivisering af arbejdsgangene i virksomheden, da en datadreven virksomhed i gennemsnit har et markant lavere tidsforbrug på beslutningsprocesser, budgettering, afrapportering og selvfølgelig databehandling – for bare at nævne nogle af de typiske discipliner, som oplever en betydelig forbedring, efter at virksomheden har lukket business intelligence ind i organisationen.

Fra viden til værdi

Hvorfor er udnyttelse af data essentielt for din virksomhed?

Der findes enorme mængder af data – ofte refereret til som big data - ude i hvad man kan kalde den digitale æter. Mere data end der var i går, meget større mængder end for bare få måneder siden og ubeskriveligt meget mere end for år tilbage. Disse data kan være uoverskuelige og uigennemsigtige, men det betyder ikke, at data er uden værdi – snarere tværtimod. Data som florerer også i og omkring din virksomhed og kan, med den rette tilgang og de rette værktøjer, være af stor værdi for hele organisationen.

Data har altså ikke værdi i sig selv, men business intelligence og en åben tilgang til data giver dig mulighed for at finde frem til skjulte, værdifulde informationer, som vedrører din virksomhed, det marked I færdes i og muligvis også interessant og brugbar viden om dine konkurrenter. Måden at gøre det på er at filtrere ikke-relevant data fra, bl.a. ved hjælp af forskellige BI-tools eller BI system og dataanalyser, for i sidste ende at give din virksomhed en stor konkurrencefordel.

Hvordan fungerer business intelligence?


BI på tværs
af forretningen

Business intelligence handler altså om at trække data ud af forskellige systemer, for derefter at gøre data tilgængelig for de medarbejdere, som kan have gavn af den viden. Formålet med business intelligence er at klæde alle medarbejderne i virksomheden på, så de bliver i stand til at træffe bedre beslutninger på baggrund af fakta frem for mavefornemmelser. Det bliver ofte anset for at være en stor udfordring at håndtere disse rådata, men det er en udfordring, som, hvis den bliver løst, kan vise sig at være meget lukrativ for din virksomhed. For der gemmer sig som sagt en potentiel stor værdi i disse rådata.


Kend historien - forstå nutiden - vær klar til morgendagen!

For at kunne modstå de udfordringer fremtiden utvivlsomt vil bringe med sig, er det en styrke, at organisationens historie er kortlagt og tilmed bruges aktivt, når der træffes beslutninger. Ved hjælp af de fire forskellige analytiske tilgange kan din virksomhed blive ekspert på sig selv, blive bevidst om organisationens DNA og være bedre rustet til at møde fremtidige udfordringer med de rette beslutninger.

De fire analytiske tilgange er:

  • Descriptive analysis - Hvad skete der?
  • Diagnostic analysis - Hvorfor skete dette?
  • Predictive analysis - Hvad sker der i fremtiden?
  • Prescriptive analysis - Hvad gør vi herfra?

Business intelligence handler i høj grad om, at blive bevidst om din organisations historie.

Arbejdet med virksomhedens fortid via den deskriptive analyse åbner op for at forstå, hvad der allerede er sket, og hvordan virksomheden agerede i en given situation. Den viden gør det muligt at tage den diagnosticerende analyse i brug og identificere roden til problemet.

Business intelligence systemer og værktøjer

Værktøjer til business intelligence (BI-værktøjer eller BI-systemer) er typer af programsoftware, der samler og behandler store mængder ustrukturerede data fra interne og eksterne systemer.

Men Actify er ikke et klassisk BI-værktøj. Det er nemlig en helt ny måde at tænke business analytics på.

Det er det endelige opgør med endeløse projekter, hvor alt bygges fra bunden med manglende fokus på de mennesker, der skal bruge løsningen. Med Actify får du:

Icon - White - Plus Alt jeres rapportering i én løsning til en fast månedlig pris.
Icon - White - Plus Hurtig indsigt i flotte Power BI dashboards.
Icon - White - Plus
Cloudbaseret platform med alle skyens fordele, når nye behov opstår.
Icon - White - Plus
Hurtig og sikker implementering indenfor få uger.
Icon - White - Plus
100% personlig support.

Læs mere om den samlede løsning


Actify er blot ét eksempel på et BI-værktøj. Hvis du er interesseret i at lære mere om hvilke værktøjer, du kan bruge til at få værdi ud af dine data, kan du læse mere her

 

 

laptop-gif_business_solutions_860x569

 

BI consulting
Rådgivning fra start til slut

Sådan griber vi opgaverne an 

Vi tager altid udgangspunkt i din virksomheds forretning og situation, og efter vi har lært dig at kende, er vi klar til at skabe den datamodel, der afspejler netop din virksomhed. Vi hjælper dig med at kortlægge fortiden, diagnosticere nutiden og forudsige fremtiden, så du træffer beslutninger gennem intelligent og aktiv brug af data. Når dataene er på plads, handler det om at vælge det rette front-end-værktøj, hvor data visualiseres på en let og intuitiv måde, så alle forstår budskabet.

Hos Inspari er vi eksperter i brugen af systemer og værktøjer, og vi står klar til at hjælpe dig og din virksomhed.

Kontakt os nu

 

Mød branchens mest kompetente konsulenter

Vores konsulenter har mange forskellige kompetencer, og de kan hjælpe dig med alt fra A-Å. Vi har blandt andet specialiseret konsulenter inden for SQL, Tableau og Alteryx, som altid står klar til at hjælpe dig. Hos Inspari er vi altid opdateret på nyeste teknikker, og vi tilbyder forskellige efteruddannelser til vores konsulenter, så de altid står klar med nyeste viden - viden der kan hjælpe dig med finde mønstre og sammenhænge i dit data, som du efterfølgende kan træffe forretningsmæssige beslutninger ud fra.

saxo region-midt kvadrat pandora hedeselskabet boconcept carletti dla-piper karnov-group tv2 toyota sparinvest gyldendal bauhaus stibo-systems borg-automotive bygma damstahl sunset-boulevard georg-jensen dk-company jan-nygaard bestseller søstrene-grenes tdc-erhverv danske-bank

Hvilke fordele giver et 
business intelligence-værktøj?


Svaret på at øge indsigten på tværs af afdelingerne i din virksomhed er business intelligence tools. 

Med et BI-værktøj ved hånden kan du trygt dreje nøglen om til rapportfabrikken og lukke ned for produktionen af de tonsvis og uendeligt lange Excel-ark. Med moderne business intelligence-værktøjer arbejder du nemlig i letforståelige dashboards, der lynhurtigt giver dig svar på spørgsmål og undren.

 

Fordelene ved BI-tools er b.la.:

Brugervenlige dashboards

Med en Power BI løsning slipper du (og alle andre) for at bruge uforholdsvis mange ressourcer på excel-gymnastik. Med et Power BI værktøj samles al data i analyser i et brugervenligt dashboard.

Bedre overblik

Med en BI-løsning kan du let analysere og sammenligne tal fra mange forskellige kilder, og I vil derfor opnå et langt bedre overblik på tværs af forretningen.

Valide analyser

Minimering af manuel indtastning er lig med minimering af fejl. Med en BI-løsning kan du trygt stole på dine analyser, og du slipper dermed for at bekymre dig om validiteten – samtidig med at du selvfølgelig sparer tid.

Near real-time data

Med en BI-løsning opdateres data helt automatisk – måske på timebasis, måske på dagsbasis. Derfor tager du altid beslutninger ud fra et realtidsbillede og sikrer dermed en agil organisation.

Dynamiske analyser

Et BI-værktøj gør dig i stand til at vende og dreje dine analyser som du vil og giver dig dermed et 360 graders overblik. I dashboardet kan du nemlig dykke ned i de underliggende data og blive endnu klogere på din forretning.

Data bliver for alle

Med et BI-værktøj bliver det nemt for alle at forvandle data til viden. Det brugervenlige interface gør det nemt for alle i organisationen at bruge data aktivt i hverdagen og beslutningstagningen.

Business intelligence skaber værdi på tværs af forretningsområder


BI er ikke begrænset til enkelte afdelinger af en virksomhed. Tværtimod. Anvendelsesmulighederne for BI-løsninger er mange, og de kan tilpasses alle afdelinger af en virksomhed.

Det er de færreste virksomheder, der har implementeret BI på alle forretningsområder, men ikke desto mindre er det en mulighed. Som oftest vælger virksomheder at fokusere deres BI-indsats på de dele af forretningen, hvor det giver allermest mening for dem at lede, drive og optimere på et datagrundlag.

De typiske business intelligence brugsscenarier ser vi i forbindelse med:

  • Forbedret styring og opfølgning på salg
  • Optimering af indkøb og lager
  • Produktionsoptimering
  • Bedre kundeservice
  • Regnskabs- og budgetopfølgning
  • Effektiv projektstyring
  • Bedre marketingindsigter
  • Effektiv sagsstyring
  • Automatiseret konsolidering
  • Optimeret butiksperformance
background-half-nadia-rob

Business intelligence har skabt værdi for mange virksomheder

Måske skal din være den næste?

Pandora øger tilgængeligheden af
data & styrker beslutningskraften

Hvordan får man data til at flyde gennem en international organisation og helt ud i hænderne på den enkelte shop manager for at styrke beslutningskraften? Svaret finder du i casen her om Pandoras migrering til Power BI og udnyttelse af Power BI Premium og Azure Analysis Services. En BI-løsning der gør det muligt for Pandora at få data bredere ud i forretningen.

Læs casen her 

case_pandora_800x800

 

HAY_800x800

 

Data, digitalisering & transformation i HAY

Nemmere adgang til data, dybere indsigt og et højt niveau af user adoption var motivationen for den BI-løsning og cloud transformation som Steffen Davidsen, Head of Master Data & BI i HAY, står i spidsen for.

Læs casen her

Læs flere spændende BI use cases her

Hent gratis guide
5 enkle trin til
succes med dit BI-projekt

Læs guiden og bliv inspireret til:

Hvor du skal starte for at få succes med BI
 Hvordan du vælger den rigtige front-end
 Hvad du skal gøre for at forankre projektet i din organisation

Ja tak, send mig guiden
guide_2_550x400

Business intelligence strategier

For at få mest muligt ud af dine data anbefaler vi hos Inspari, at arbejdet med data tager afsæt i én samlet business intelligence-strategi.

Formålet med en BI-strategi er at få skabt et ensartet og homogent billede af, hvordan datapotentialet udnyttes optimalt, på tværs af din virksomheds forskellige afdelinger, så det åbner op for at træffe datadrevne beslutninger ud fra et fælles datagrundlag. Et datagrundlag, som alle medarbejdere let kan få adgang til via et setup med en moderne dataplatform. Det er herefter slut med, at forskellige afdelinger i organisationen træffer modstridende beslutninger, fordi de sad med hver sin sandhed. Det betyder eksempelvis, at den viden, som økonomiafdelingen skaber, også giver værdi i produktionsafdelingen, eller at marketing og logistik kan få gavn af hinandens viden og resultater. Samtidig giver det rette setup omkring business intelligence også mulighed for at dele data med eksterne interessenter og åbner blandt andet op for at give kunderne indsigt i sagsstyring eller salgsresultater. Vigtigst er det, at modtagerne kan omsætte den nye viden til ægte forretningsværdi ved at træffe bedre beslutninger – altså datadrevne beslutninger.

6 fordele ved en business intelligence strategi:

  • Indsigt – Med business intelligence bliver det usynlige gjort synligt.
  • Værdi – Business intelligence omdanner ustruktureret data til et værdifuldt værktøj.
  • Overblik – Business intelligence indsamler information og omdanner det til relevant viden.
  • Beslutninger – Business intelligence ændrer beslutningsgrundlaget fra intuition og mavefornemmelser til faktuel data.
  • Samarbejde – Business intelligence samler al data, gør den forståelig på tværs af afdelinger og skaber grobund for samarbejde ud fra en fælles forståelse.
  • Forudsigelser – Business intelligence fremhæver mønstre, historie og tendenser i data.

Læs mere om business intelligence lige her

Hvad er Business Intelligence

This is where you can add some extra copy.

Læs mere her

Self-service BI

Den datadrevne organisation bruger et moderne self-service BI-værktøj til at visualisere data på en let forståelig måde.

Læs mere her

Business Intelligence værktøjer

-

Læs mere her

Skræddersyede Business Intelligence løsninger

-

Læs mere her

 

Kan vi hjælpe dig? 
Skriv til os her,

Hvis du har spørgsmål eller tænker, at tiden er inde til et uforpligtende kald eller møde, kan du kontakte os her. Vi ser frem til at høre fra dig og svarer hurtigst muligt.