Inspari Churn Analysis 

Drømmer du om dybere indsigt i dine kunder og deres adfærd, så du kan nå at reagere, før din kunde skifter til konkurrenten?

Med Inspari Churn Analysis kan vi fortælle dig, hvilke af dine kunder der er på vej til at forlade din forretning og samtidig give dig årsagen til det. Og denne viden er dit bedste kort på hånden til at sætte handling bag data - hvad end vi taler kunder, produkter, medarbejdere eller elever. 

Med 1200 projekter bag os kan vi også hjælpe din virksomhed med churn analysis - uanset om du kommer fra en offentlig organisation, B2B eller B2C.

Book et uforpligtende møde

background-half-nadia

Hvad er churn?

Helt grundlæggende betyder churn antallet af kunder, der forlader din forretning. Definitionen af churn varierer alt afhængig af hvilken type forretning, du driver. En churn analysis – også kaldet frafaldsanalyse eller prognose – er en metode, som beskriver karakteristika og adfærd, der indikerer, at en eksisterende kunde vil opsige sit samarbejde eller beskriver levetiden for fremtidige kunder.

background-half-sofie-mads

Få indsigt til at handle,
før det er for sent

Du kan bruge churn analysis inden for mange forskellige områder. Med Inspari Churn Analysis kan eksempelvis give dig indsigt i:

Hvilke kunder, der vil stoppe med at købe dine produkter.
 Hvilke medarbejdere, der er ved at skifte job.
 Hvilke abonnenter, der vil opsige deres abonnement.
 Hvilke elever, der er i fare for at droppe ud af deres uddannelse.

Altid sammenholdt med, hvorfor den enkelte overvejer at stoppe sit engagement, hvilket giver dig et stærkt værktøj til at reducere frafaldsraten.

Selvom bevæggrunden for at reducere churn i hvert tilfælde er forskellig, så er det grundlæggende den samme udfordring der løses og den samme værdi der skabes – nemlig øget tilfredshed og flottere tal på bundlinjen.

Case: Undgå customer-churn ved at kende fravigende adfærd


Det kan være dyrt at skaffe nye kunder, og det er derfor vigtigt at fastholde de allerede eksisterende.

Så hvordan virker det?

Med kunstig intelligens kan vi identificere de mønstre, der kendetegner kunder, der er i fare for at “churne”, altså forlade os. Det giver os mulighed for at give en tidlig alarm på kunder, der begynder at udvise lignende adfærd.

Men ikke nok med, at vi identificerer kunder, der kræver særlig opmærksomhed, så angiver analysen også de primære parametre, der indikerer, at et givent churn vil forekomme, samt en sandsynlighedsvurdering af forudsigelsen. Denne viden giver dig svar på vigtige spørgsmål omkring kundeloyalitet og gør dig i stand til, på baggrund af dette, at prioritere dine indsatser, sætte ind i god tid og derved mindske risikoen for churn.

Kort opsummeret: Vi viser dig problemet og hjælper dig med, hvordan du kan løse det. 

Quote - Bluee

Med vores churn-analyser får vores kontaktlærere et faktabaseret værktøj til at skabe dialog med den enkelte elev. Samtidig kan vi sørge for at videreføre netop de aktiviteter, der gør en forskel for eleverne i deres hverdag.

Anja Domaiski, direktionsassistent, Syddansk Erhvervsskole

 

Læs casen her

case_SDE_800x800

Skal Inspari være din
Data Science & AI partner?

Er du klar til at gøre AI til en del af din virksomhed? Inspari vil hellere end gerne med på rejsen! 

Vi kan i Inspari hjælpe dig med at implementere en AI løsning, der kan identificere de adfærdsmønstre, som leder frem til et churn. Modellen vil give en tidlig alarm på kunder, studerende eller medarbejdere du skal være opmærksom på, hvilke primære parametre der indikerer, at de er i risikogruppen samt en sandsynligheds vurdering af forudsigelsen.
Dermed kan du prioritere dine indsatser, sætte ind i god tid og mindske risikoen for churn.

Og det bedste af det hele: Vi garanterer dig værdi. Med vores Data Value Guraranteed-metode er du garanteret værdi fra ende til anden - helt fra den spæde start hvor vi undersøger, hvad der passer netop din virksomhed bedst til selve implementeringen.

background-half-kamilla

 

Churn analyse i praksis

Her ses et eksempel på en frafaldsprognose hos en skole. Den giver et detaljeret indblik i risikoen for frafald ved den enkelte studerende.

 

 

Churn prognose 1

 

Churn prognose 2

 

Churn features

Når vi dykker ned i sproget omkring churn analysis finder vi to begreber som er nyttige at skelne imellem, nemlig churn rate og churn prediction. Hver især giver de os en indsigt, vi kan bruge til at tackle netop de udfordringer, du står overfor.

(Customer) churn rate:
Churn rate, eller customer churn rate, er kundefrafaldsraten hos en virksomhed i en given tidsperiode. Dette kan bruges til at kvantificere loyaliteten af virksomhedens kunder. Jo højere en virksomheds churn rate er, jo flere kunder mister virksomheden, hvorfor der stræbes efter en lav churn rate. 

Fordelen ved en churn rate er, at den giver klarhed omkring hvor god en virksomhed er til at fastholde sine kunder, hvilket reflekterer kvaliteten af den service eller de produkter, virksomheden sælger. Med andre ord giver churn raten et indblik i kvaliteten af din virksomhed. 

(Customer) churn prediction:
Churn prediction, eller customer churn prediction, er en forudsigelse af den resterende levetid hos en kunde baseret på både interne og eksterne karakteristika og adfærd. Dette kan bruges til at identificere hvilke kunder, der kræver ressourcer.

En churn prediction analyse er vigtig, fordi det som bekendt oftest er dyrere at skaffe nye kunder end at fastholde allerede eksisterende kunder. På baggrund af en churn prediction kan du udvikle strategier for kundefastholdelse og udrulle operationelle fremgangsmåder, der kan bidrage til fastholdelse af kunder. I praksis gør det for eksempel virksomheder i stand til proaktivt at kommunikere det fornødne til de relevante kunder og tilbyde dem incitamenter til at forblive kunde.

 

background-half-laerke-anders-kamilla2

En churn analyse - eller prognose - er et godt værktøj til at få svar på vigtige spørgsmål ift. kundeloyalitet:

Icon - Blue - Arrow Hvilke kunder er i størst fare for at stoppe med at købe produkter?

Icon - Blue - Arrow Hvornår forventes det, at en kunde stopper med at være kunde?

Icon - Blue - Arrow Hvordan øger vi vores customer lifetime value (CLV)?

Icon - Blue - Arrow Er kundefrafaldet drevet af interne eller eksterne karakteristika og adfærd?

Icon - Blue - Arrow Er der karakteristika eller adfærd, som vi har indflydelse på, der kan øge kundeloyaliteten?

 

 

 

Kan vi hjælpe dig? 
Skriv til os her,

Hvis du har spørgsmål eller tænker, at tiden er inde til et uforpligtende kald eller møde, kan du kontakte os her. Vi ser frem til at høre fra dig og svarer hurtigst muligt.