Skab en
datastrategi


For den ambitiøse virksomhed er en datastrategi en nødvendig retningsgiver. De bedste investeringer støtter den overordnede strategi og har målbare effekter. En datastrategi behøver ikke være et stort og poleret værk, men det er, som med andre strategier, vigtigt, at man reelt forstår strategien, synes den er gavnlig for organisationen og reelt følger den.

Vi kan hjælpe med at skabe netop den datastrategi, der sætter retningen for din organisation. 

Book uforpligtende møde

background-half-kim-pil

Fra data-initiativ til datastrategi


I nogle virksomheder starter data-initiativer i én afdeling uden kobling til den øvrige organisation, mens initiativet i andre tilfælde har svære vilkår, fordi der ikke er sammenhæng med strategiske indsatser på tværs af organisationen. Begge tilfælde kan resultere i, at virksomheden som helhed har svært ved at udleve sit datadrevne potentiale.

Vi hjælper virksomheder med at finde og udleve potentialet, og vi har skabt et rammeværktøj, som kan bruges til datastrategier, og hvor udvalgte elementer kan plukkes og sammensættes til et forløb og et resultat som passer til den enkelte virksomhed.

Resultatet kan spænde fra et simpelt roadmap til en større strategi med nedbrudte, parallelle spor og konkrete leverancer med KPI’er og milepæle, som kræver en indsats for en større del af organisationen. Ambitioner og modenhedsniveau kan med fordel styre størrelsen af datastrategien og dens tidshorisont.

Vi har identificeret følgende fire områder, der skal behandles som en del af arbejdet med datastrategien:

  • People
  • Processes
  • Data
  • Technology
Vi fik på rigtig kort tid overblik over, hvilke systemer og processer der var flaskehalse og stod i vejen for de muligheder, vi har haft foran os hele tiden, og ikke mindst et specifikt roadmap for hvordan, hvem og hvornår vi kunne udbedre dette for at nå vores strategiske mål for forretningen, it og arbejdet med BI.
Centrica
Vi fik et fantastisk enkelt overblik over, hvilke lavthængende frugter, vi kunne plukke, men som vi ikke kunne få øje på i en travl hverdag. Vi fik samtidig afdækket den mest fordelagtige forretningsmæssige rækkefølge af initiativer samt præcist hvilke systemer og processer, der ville tage os fra data til viden og viden til værdi, jf. vores strategi.
Cocio

Sådan kan vi hjælpe din virksomhed 

  • Overblik over ambitioner samt barriers, bottlenecks and drivers
  • Vurdering af værdi i forhold til omkostninger
  • Organisationen omkring dataarbejdet nu og i fremtiden, både dataafdelingen, ledelsen, udvikling, support, superbrugere og slutbrugere
  • Begrebsmodeller omkring nøglekoncepter og metrikker
  • Vision brudt ned til succeskriterier, brudt ned til leverancer
  • Scopede leverancer med ansvarlig og proces for udførelse
  • Samlet projektplan med milepæle, afhængigheder af leverancer og forventet ressourceforbrug, både internt og eksternt
background-half-pil

 

Kan vi hjælpe dig?
Skriv til os her.

Hvis du har spørgsmål eller tænker, at tiden er inde til et uforpligtende kald eller møde, kan du kontakte os her.