1 min læsning

2016-undersøgelse: de 6 vigtigste grunde til at være datadrevet

Featured Image

Danske virksomheder har skiftet forretningsfokus fra 2015 til 2016! Igen i år har vi lavet en undersøgelse af danske virksomheders brug af data, og 2016-undersøgelsen viser et farvel til knivskarpt omkostningsfokus og et velkommen til spirende optimisme – et signal om parathed og et nyt ambitionsniveau.

I 2015-undersøgelsen konkluderede vi, at Danmarks beslutningstagere og influenter endnu ikke var sluppet ud af finanskrisens tunge omkostningsfokus, da lige netop dette fokus indtog en tredjeplads, når der blev spurgt til vigtigheden af at blive mere datadrevet. Men her i 2016 har evnen til at kunne forudsige trends i markedet og udnytte data til at øge omsætning overhalet ønsket om at reducere de langsigtede omkostninger inden om.

Et fokus på trends i markedet og omsætning (vækst) medfører traditionelt set et mere udadvendt og eksplorativt virksomhedsfokus og en større interesse i mere radikale og ukendte løsninger og værktøjer. Dermed oplever man også som virksomhed en lang række nye tiltag og produkter i markedet hos både medier, konkurrenter og leverandører - og netop dette større vækstfokus, hvor virksomhederne nu eksponeres for, hvor godt andre gør det, udvider den digitale horisont og giver mulighed for benchmark og læring. Dermed kan "jo mere vi ved" blive et win-win.

Her får du danske virksomheders grunde til at være datadrevet anno 2016:

  1. Forbedre beslutningsgrundlag
  2. Fælles billede
  3. Forudsige trends
  4. Øge omsætning
  5. Reducere omkostninger
  6. Konkurrencemæssig fordel 

Men hvad er din virksomheds vigtigste grunde til at være datadrevet? Giv dit bud i kommentarfeltet. 

Vil du vide mere og inspireres, så hent magasinet Data-driven ’16 fyldt med must-read artikler for dataelskere - Snup et gratis eksemplar af Data-driven '16