Hvad er
dataanalyse?

Dataanalyse er som ordet lige så rigtigt antyder: analyse af data. Ved at analysere data får du overblik over, hvordan tingene ser ud, du får nye indsigter, og med nyeste teknologier er det også muligt at forudse fremtidige tendenser, som giver dig en fordel i at kunne lave spot on indsatser i tide.


Det lyder jo umiddelbart meget let og simpelt, men med en række indledende processer som at kortlægge de forretningsmæssige udfordringer og udvalget af adskillige tools på markedet til både analyse og de videre steps er det ofte vanskeligt at beslutte, hvilket tool der er det rigtige for dig. Vi anbefaler, at du vælger det tool, som matcher din organisation og ikke mindst dine brugeres behov.

background-half-laerke-anders-kamilla2

Dataanalyse i udvikling
fra Excel til BI-tools


Den moderne analytiker har bevæget sig fra Excel til moderne BI tools, og fordelene, der følger heraf, er ikke til at tage fejl af.

Udfordringerne ved Excel skal blandt andet findes i det tidskrævende arbejde med formler og klargøring af data, inden det er anvendeligt til analyse, og i de værste tilfælde er det måske aldrig blevet klar og har helt forhindret analysearbejdet.

De indledende manuelle og tidskrævende processer slipper du for, når du går fra dataanalyse i excel til dataanalyse i et BI-tool.

Generelt giver et moderne BI-værtøj i langt højere grad mulighed for at foretage mere avancerede analyser, end hvad der er muligt i Excel.

Værktøjet kan integrere dine data, hvad end de er i Microsoft CRM, Excel, IoT, Google Analytics eller noget helt femte, som bidrager til værdi i din virksomhed. Og det sker, uden du skal være involveret i processen.

De mange forskellige datakilder gør, at du lynhurtigt kan lave dashboards til de respektive afdelinger, som konstant har et overblik over, hvordan det går – og endda i realtid.

Jo hurtigere du bevæger dig med udviklingen fra excel til BI, jo hurtigere får du lavet de analyser, der giver afgørende indsigter i organisationen.

How to do data analysis

Din dataanalyse er aldrig bedre end dit indsamlede data

Alt for mange møder starter med uenighed om, hvem der sidder med de mest opdaterede tal, og det kan være vanskeligt at gennemskue, hvem der faktisk har ret. Går du med de forkerte tal, kan det have negative konsekvenser for din virksomhed.

Første step i din dataanalyse er derfor at skabe en fælles platform – i de fleste tilfælde vil der her være tale om et data warehouse, hvorfra brugerne kan trække data ind i et BI-værktøj til analyser og visualisering.

Fremadrettet vil analyser på tværs af afdelinger være baseret på samme data, og man kan tale om at tage udgangspunkt i én fælles sandhed.

Vis data så alle forstår det

Formålet med en dataanalyse er at gå fra data til viden og fra viden til værdi. Vil du skabe værdi med dit data, er det altafgørende, at brugerne forstår budskabet.

Med såkaldte front-end-værktøjer er det muligt på let og intuitiv vis at visualisere data og dermed sikre højere forståelse, end når du vælger at gå med det klassiske lagkagediagram. Et front-end værktøj giver dig mulighed for konstant at være ajour med, hvordan det går i forhold til målsætninger og KPI’er og alle andre indsatser, du ønsker indblik i.

I takt med at nyt data kommer ind i dit data-værktøj, opdateres din front-end og visualiserer dermed altid nyeste tal.

Se vores gratis webinar
om avancerde dataanalyser for Power BI-brugere

Se webinaret og lær mere om:

Avancerede funktioner i Power BI
At integrere analyser i Power BI
Machine learning og Power BI
 At udnytte potentialet ved de

background-half-anders-kamilla

Dataanalyse tools hent trials

Der findes en række tools, som kan anvendes til dataanalyse, og de tre førende på markedet, når vi snakker BI-systemer, er Qlik, Tableau og Microsoft. Her får brugerne magten til selv at lave analyser – med andre ord self-service BI.

Inden du vælger et dataanalyse tool, er det vigtigt at få overblik over hvilke behov, datakilder og datatyper, der er tale om. Dernæst afhænger dit valgt af, hvilke brugertyper der skal anvende værktøjet. Er det fx en information consumer, der blot ønsker at have adgang til informationer, er det en insight creator, der ønsker adgang til dataene bag visualiseringerne, eller er det en data scientist, der ejer datamodellen og foretager udvidelser.

Til dataanalyse kan du vælge nedenstående tools. Læs mere om hver enkel og find ud af, hvilken der er den rette for dig. Du har også mulighed for at hente forskellige trials og selv lære værktøjet at kende.

Dataanalyse case studies

Analyse af data har allerede gjort en stor forskel for mange virksomheder. IoT har blandt andet hjulpet Werosys med at identificere underperformance og fejl i realtid, machine learning forudsiger frafald ved Syddansk Erhvervsskole, og en fælles BI-platform laver analyser på tværs af markeder og landegrænser hos Rosendahl Design Group, så de kan optimere alle led i distributionskanalerne. Skal dataanalyse også gøre en forskel for dig og din virksomhed?

Dataanalyse kurser

Hvor skal du så starte med din nye viden, og hvordan får du skabt den famøse værdi på baggrund af data? En start er at deltage på et kursus og få en masse hands-on. På Qlik Sense kurset får du eksempelvis indsigt i, hvordan du analyserer data og skaber letforståelige visualiseringer. Skal du vide mere om Qlik Sense, datavisualisering, Tableau eller Power BI? Vi tilbyder et bredt udvalg i kurser, både på intro niveau og for de erfarne.

 

Skal vi mødes hos dig eller hos os?

Hvis du tænker, at tiden er inde til et møde eller et uforpligtende kald, er du mere end velkommen til at kontakte os. Du udfylder bare formularen, så kontakter vi dig hurtigst muligt for at finde et godt tidspunkt.