Consultancy
Services
Tech
Business Solutions
Microsoft kurser
Gør big data til et aktiv i din virksomhed
Hvordan kan du bruge big data i din virksomhed? Og hvilke værktøjer findes der på markedet til at skabe værdi med big data?
I Inspari beriger vi ikke data, vi beriger mennesker. Man kan sige, at både fordele og ulemper kan identificeres ved big data. Big data skaber nemlig ikke værdi i sin grundform. Det får først værdi, når du analyserer det ved hjælp af et moderne værktøj. Så kan du pludselig finde mønstre og tendenser, som var usynlige i dine ustrukturerede data.
Hvad er big data?
Læs definition her
Big data er, som ordene så fint indikerer, store mængder data. Big data skabes konstant – over alt! På trods af at det blot opfattes som store mængder data, er der faktisk flere parametre, som gør sig gældende, når vi taler om big data.
Helt grundlæggende defineres big data på baggrund af de fem V’er, nemlig Volume, Velocity, Veracity, Variety og Value. De 5 V’er er altså begreber, der indikerer, at big data spænder fra alt fra mængde til værdi af strukturerede og ustrukturerede data.
I Inspari har vi særligt fokus på værdi, fordi big data i sig selv ikke giver værdi. Først når formålet med at bruge big data er defineret og dataene er struktureret og analyseret, kommer den vigtige viden, som vi sammen kan gøre til ægte forretningsværdi i din virksomhed. Med andre ord kan du fx afkode tendenser, mønstre og finde svar, som kun big data kan hjælpe dig til.
Ofte siger virksomheder, at de ikke har big data. Men når vi taler om de data, som allerede er tilgængelige, er der ofte masser af værdi at hente.
Vi finder fx Big Data her:
- Målere i produktionsapparatet
- Sociale medier som Twitter, Facebook og LinkedIn
- Apps i smartphones og tablets
- Korttransaktioner
- Motorer – i alt fra biler til vindmøller
Big data
Bigger potential
Hvad bruges big data til?
Først og fremmest er potentialet i big data er kæmpe stort. Det kan hjælpe virksomheder med at forbedre driften, øge kunde service niveauet, skabe personaliserede marketing kampagner og generelt hjælpe med at handle og tage beslutninger med øje for at øge overskuddet.
En af mulighederne med big data er at komme til at kende sine kunder bedre – endda bedre de kender sig selv. Det kan eksempelvis gøres ved at identificere mønstre og tendenser. For eksempel bruger nogle virksomheder big data til at matche kunder og varer, forudsige stop i abonnementer eller optimere produktionslinjen.
Med andre ord er mulighederne uendelige! At forstå sine kunder endnu bedre eller kunne forudse et behov er relevant for næsten alle virksomheder.
Big data i praksis
En verden af muligheder
Når formålet med big data er fastlagt, giver det mening at spørge, hvem der bruger big data? Svaret er, at det gør rigtig mange virksomheder. Her får du et par eksempler fra vores egen lille andedam, så du kan blive inspireret af hvordan andre virksomheder har benyttet big data og ligeledes hvilke muligheder, der ligger lige for fødderne af dig.
Siemens opsamler enorme mængder data fra de mange sensorer i hver vindmølle og bruger advanced analytics til at forudse, hvornår der er behov for at skifte reservedele med fokus på så lang en levetid som muligt – uden nedetid. Det har stor betydning på bundlinjen og for logistikken - både i forhold til menneskelige ressourcer og reservedele.
Patriotisk Selskab laver virksomhedsanalyser for større jordbrugsvirksomheder og tilbyder sine kunder en helt unik virksomhedsanalyse. Udover at den enkelte kunde får et overblik over sin egen økonomi, kan kunden også måle sine resultater op mod sine danske konkurrenter og globalt gennem de store mængder data, som Patriotisk Selskab samler ind og stiller til rådighed. Og dét har gjort big data til et aktiv for selskabet.
Bliv din egen
Big Data Scientist
Hvis vi vil arbejde med potentialet af big data, kræver det en noget anden proces og tilgang end vi er vant til med traditionelt data warehouse og business intelligence. Big data skal angribes med en udforskende tilgang, hvor vi går på opdagelse i data for at finde mønstre og sammenhænge, som vi kan bruge forretningsmæssigt. Den nye tilgang stiller nye krav til vores it-platform, der ikke blot skal stille disse værktøjer til rådighed, men også skal kunne gemme de nye typer af data. Samtidig kræver tilgangen såkaldte dataanalytikere, eller data scientists, der igennem intuitive værktøjer kan betragte data.
Vil du vide, hvilke kompetencer du skal besidde som data scientist - og dermed indehaver af det mest sexede job, som det tidligere er udråbt til? Eller har du måske lyst til at blive klogere på machine learning og dermed tyvstarte din karriere som data scientist?
Uanset om det er option 1 eller 2, der driver dig, kan vi hjælpe dig på rette vej med de to links herunder:
Hent webinar om machine learning: 5 trin fra idé til action
Hent webinar om machine learning: Trends & de fede use cases
Hvordan kan Inspari hjælpe dig?
Giv big data mening
på bundlinjen
Med et moderne self-service værktøj kan du gå på opdagelse i dine data og finde svar på dine teser og spørgsmål, og dét får dig ét skridt nærmere din næste datadrevne beslutning. Fælles for disse værktøjer er muligheden for at:
- Arbejde med ustruktureret data – også uden om data warehouse
- Foretage avancerede big data analysis uden at være et matematisk geni
- Vise data visuelt lækkert i et intuitivt interface
- Dele sine resultater med sine kolleger – og på websites
Ligesom energi kan udvindes fra bølger i havet, udvinder vi viden med big data. Denne viden gør vi til værdi, som du kan bruge til at træffe bedre beslutninger og opnå konkurrencemæssige fordele med. Men er big data bare store mængder data? I Inspari samarbejder vi med vores kunder om at gøre big data til synlige resultater på bundlinjen.
Her får du
markedets stærkeste tools
Markedets tre førende tools til visualisering af Big Data er Power BI, Qlik Sense og Tableau. Alle tre tools giver dig self-service BI, så du kan analysere data fra et væld af forskellige kilder – uden at du skal have dine data ind i dit data warehouse først. Ved hjælp af de stærke tools kan du visualisere dine data, således de hjælper med at fortælle netop den historie, du gerne vil fortælle.
Det bedste tool til ustrukturerede data
Det bedste tool til ustrukturerede data
Hvis du har massive mængder ustrukturerede data, kan du med fordel kigge i retning af Alteryx. Et tool, som kan hjælpe dig med lynhurtigt at strukturere dine data – en proces, som før kunne tage flere dage eller uger, men som nu kan fikses på få minutter eller sekunder.
Samtidig hjælper Alteryx dig med at lave de avancerede big data analyser, som før var forbeholdt de få med særlige statistiske kompetencer eller viden om algoritmer. Med andre ord har du aldrig haft bedre forudsætninger for at skabe forretningsværdi med dine big data.
Få hjælp til valg af tool
Vi rådgiver omkring valg af tool, fordi det er vigtigt at få netop den løsning, som passer til dit behov.
Book et uforpligtende møde og hør mere om, hvordan Inspari kan hjælpe dig
Consultancy
Services
Tech
Business Solutions
Microsoft kurser