Dashboard til
datavisualisering

 

Et dashboard er en visuel og lettilgængelig måde at præsentere data på.

Hent vores guide med gode råd til, hvordan du laver du god datavisualisering i dine dashboards.

background-half-laerke-anders-kamilla2

Fortæl historier med et 
BI dashboard 

Med et dashboard baseret på god datavisualisering kan du give dine modtagere indsigt i data i ét skærmbillede, så dine modtagere hurtigt og let kan danne sig et overblik. Samtidig kan dine modtagere selv søge nye svar i data, fordi de kan dykke ned i de data, som er i dashboardet, i stedet for at skulle bede om en ny rapport med særlige specifikationer.

”Tallene taler for sig selv” er en vending, vi ofte hører, men sandheden er, at vi ofte har brug for hjælp til at forstå, hvad tallene helt konkret siger, og hvad vi helt konkret kan bruge det til. Derfor er god datavisualisering altafgørende og en disciplin, som du med fordel kan lære at mestre. Og du kan starte lige her.

En del af business intelligence er at tage data og gøre det til noget, der er visuelt attraktivt og visuelt forståeligt, hvilket kan gøres via et dashboard (heraf begrebet datavisualisering). Her bliver det tydeliggjort, hvad det er for nogle indsatsområder eller KPI’er, du skal beskæftige dig med i din virksomhed, da dashboardet kan åbne øjnene op for, hvor du skal til at gribe ind, eller hvem du skal klappe på skulderen, fordi det går rigtig godt.

Der findes mange historier i data, som aldrig bliver fortalt. Dashboardet hjælper med at synliggøre historier, der skaber en læring og en viden. Samtidig åbner brugen af dashboards op for, at flere medarbejdere på tværs af kompetencer og interesser kan søge nye indsigter i data, fordi flere forskellige interesser og profiler får adgang til data. Nye øjne bringer nye perspektiver.

Læs om kursus i datavisualisering

 

 

Dashboard guidelines
sådan får du mest ud af dit dashboard - datavisualisering

Selvom det lyder rimelig simpelt med et enkelt skærmbillede, stiller det høje krav til dig. Du skal kunne holde tungen lige i munden og udvælge det allervigtigste, så overskueligheden stadig bevares. Du skal derfor være skarp på, hvilket budskab du vil have frem, så du kan udvælge netop de elementer, som modtageren forstår i første omgang. Et godt designet dashboard giver en række fordele, blandt andet at modtageren let kan gennemskue det forretningsområde, der illustreres.

Vi har opstillet følgende Do’s and Don’ts, som kan være guidelines for, hvordan du får mest muligt ud af dit dashboard.


Do's

  • Hold det visuelt simpelt
  • Gør det præcist
  • Tænk i billeder
  • Vis gerne flere ting på en gang


Don'ts

  • Minimer brugen af farver
  • Undgå spildinformationer
  • Drop 3D
  • Anvend ikke lagkagediagrammer eller speedometre

 

Dashboard vs. rapportering
opgøret med plejer

Har du fundet spændende indsigter i dine data, men er i tvivl om, hvordan du på bedste måde præsenterer data for dine modtagere? Vil du gerne dele dine data med andre uden at ende i et Excel-mareridt? Vil du gerne give dine modtagere mulighed for selv at finde svar, så de ikke skal tilbage til dig (eller it-afdelingen) for at få vist en bestemt periode eller et bestemt produkt? Svaret er et dashboard fremfor traditionel rapportering i Excel. 

Dashboards er et farvel til lange og uoverskuelige rapporter, hvor modtageren skal bruge uendelig lang tid på at danne sig et overblik i de mange detaljer på de mange sider. Moderne værktøjer til analyse og visualisering af data, fx Power BI, Tableau og Qlik, fokuserer på self-service og har indbygget best practice dashboards, som guider dig som bruger til at bruge de rette grafer til datavisualisering. Du bliver således som afsender guidet til det bedste resultat – og din modtager forstår din visualisering i første omgang. Modsætningen er Excel-mareridtet med endeløse rækker og kolonner med tvivlsomme visualiseringer, som kræver stærke Excel-færdigheder at navigere rundt i. 

Derfor er det både nødvendigt, men også nyttigt, at begynde at overveje om behovet for rapportering er der, eller om det i stedet er et udtryk for, hvad vi ”plejer” at gøre.