Fra recept til resultat: Hurtig data giver hurtig hjælp
Op mod 1000 ordrer i timen ruller ind hos Danmarks største online apotek, Apopro.
På alle tider af døgnet og alle steder i landet har folk nu adgang til medicin og rådgivning.
Hurtig data er nøglen.

Apoteka står bag den digitale platform Apopro, som er Danmarks største online apotek.
Først i 2016 blev der givet licens til onlineapotekter. Blot to licenser blev udstedt, og der fulgte en perlerække af krav til services, som skulle udbydes, samt stram lovmæssig regulering om alt fra sikkerhed, dokumentation, ejerskabsstruktur og rådgivning. Apopro gik i luften i 2017 og har siden da betjent hundredtusindvis af danskere.
Inspari har siden 2019 assisteret Apoteka og Apopro med løbende at udvikle et professionelt data- og BI-setup, optimere performance, right-size servere, og skabe dyb kunde- og forretningsindsigt.
Af alle de steder jeg har arbejdet, er Apopro det sted, som har bedst styr på data. Samtlige rapporter, vi træffer beslutninger ud fra, er leveret af Inspari. Der er ret godt styr på alt.
’Basket starters’ og kundeindsigt skaber resultater
Det er nemt at komme med hypoteser. Men hvad siger tallene? Hvilke tendenser træder frem?
To ofte stillede spørgsmål i Apotekas menneskelige maskinrum.
En af Insparis PowerBI-udviklere har længe arbejdet on-site hos Apoteka og genereret dyb indsigt i alt fra ordrehistorik til kurvanalyser, fragtanalyser, geografiske forskelle i købsmønstre osv.
Hvilke produkter er fx ’basket starters’, og hvilke produkter købes typisk sammen? Hvad betyder valg af fragtfirma for køb- og genkøbsadfærden? Hvordan kan kunderne grupperes i forhold til, hvad de køber? Og meget mere.
Alt data er selvfølgelig anonymiseret og kan ikke henføres til personer. Men de samlede, tværgående indsigter skaber stor værdi for ApoPro.
Vi har haft cirka en million kunder igennem, siden vi startede. Vores data-setup og PowerBI gør, at vi får meget værdifulde indsigter, som hele tiden gør os bedre.

Apotek til tiden: Hurtig levering kræver hurtig data og lagerstyring
Hvis du køber fra Apopro inden kl. 12:30 om eftermiddagen, kan du få varen leveret samme aften. Og din ordre er tilmed personligt gennemgået, lablet og godkendt af en farmaceut først.
Så hurtig leveringstid kræver både et knivskarpt lager-, logistik og leverandørsetup og lynhurtig data.
Siden starten har Inspari løbende optimeret SQL-serverne, fjernet tunge kørsler, forfinet kodebasen osv., så data flyder hurtigere hele vejen igennem. De obligatoriske integrationer til Mit-ID, det Centrale Tilskudsregister (CTR), Danmarks Statistik og det Fælles Medicinkort (FMK) mv. kører uden friktion.
Produktdata og lagerstatus opdateres real-time i et Elastic Search indeks, som webshoppens søgefelt benytter, og som ApoPro bruger internt til at søge varer frem. En hovednervebane i forretningen.
Lagerets sortiment og omsætningshastighed optimeres også løbende via data. Apopro får varer leveret tre gange dagligt, men de er langsommere at plukke til ordrerne end de varer, Apopro selv har på hylderne. Den balance kan Apopro hele tiden optimere via indsigt i købsadfærd.
Hvis produktionen er faldet, kan vi nærmest se det i data, inden vi hører det fra lageret. Vi kan reagere lynhurtigt på de indsigter, vi får.
Digitale apoteker ensarter og løfter serviceniveauet i hele landet
Dét er visionen bag Apopro.
Mange mennesker har nemlig langt til lægen eller nærmeste apotek, eller svært ved at komme derhen pga. fysiske skavanker.
Gennem Apopro har de nem adgang til både receptpligtig og håndkøbsmedicin, samt online rådgivning fra farmaceuter og farmakonomer via chat og telefonsamtaler.
Apoteka, Inspari og Apopro arbejder kontinuerligt på at forbedre kundeoplevelsen og niveauet af self-service samt give kunderne adgang til data og tjenester, så de selv kan styre deres medicin effektivt og få den rådgivning, de har brug for.
Så Apopro ikke kun er Danmarks største online apotek, men også Danmarks bedste online apotek.
Vi oplever specialisterne fra Inspari som meget engagerede folk, der brænder for at gøre tingene bedre hele tiden. Som hvis det var deres egen forretning. Man tænker ikke over, at de er eksterne.