3 min læsning

De 3 mest værdifulde kompetencer!

Featured Image

I dette blogindlæg lærer du fra de bedste, hvilke kompetencer der giver mest værdi. Læs med!


Nogle virksomheder er bare bedre end andre til at udnytte den værdi, der ligger gemt i de data, der er omkring dem. De formår at få gjort deres dataudnyttelse til en signifikant konkurrencemæssig fordel, og nogle er endda så dygtige, at de formår at ryste en hel branches normer eller traditionelle forretningsmodeller. Kendetegnende for disse virksomheder er også, at de får stor værdi ud af deres kompetencer. Og særligt tre kompetencer har været værdiskabende for den signifikant bedre udnyttelse af data.

Quant. Data scientist. Data geek! 
Eller bare analytisk forståelse, kært barn har fået mange (uforståelige) navne. I takt med at datamængden er vokset, og nye typer af data er kommet til, har flere og flere virksomheder fået stor værdi af at have medarbejdere med stærke analytiske kompetencer ansat. Det er personer, der ikke har glemt deres statistiske barnelærdom fra handelshøjskolen eller universitet. Personer, der kan gå metodisk til en udfordring og gøre op med mavefornemmelse ved at bruge data som våben.

'Data, det ved de noget om nede i it!'
Den sang er blevet sunget alt for ofte. Virksomheder, der gør det rigtig godt, når det kommer til udnyttelse af data, har medarbejdere mange steder i virksomheden, der ved noget om data, og som har en god dataforståelse. At kunne forstå og arbejde med data er en kompetence, de fleste kan lære, det kræver blot en god logisk forståelse. Med en logisk tilgang kan dataforståelse opnås på samme måde som forståelsen for makroøkonomi. Det er ikke for alle, men det er for en del.

Forstå forretningen!
"Magien opstår, når man møder en person, der både forstår IT og forstår sig på vores forretning”. Den sætning blev sagt til et roundtable, jeg deltog i for et års tid siden. Den blev sagt af en BI Manager for en Top100 virksomhed i Danmark. Og den viser meget godt vigtigheden af forretningsforståelse. For at kunne udnytte de spændende muligheder, som de store mængder af data giver os, er det pinedød nødvendigt, at vi forstår os på forretningen. Først der kan data sættes i en kontekst og gå fra det ukendte til den sande værdi.

Sådan finder du de bedste!
Det er naturligvis sjældent, at én og samme person har både analystisk forståelse, dataforståelse og forretningsforståelse på højt niveau. Men vi kan se, at de virksomheder, der udnytter data bedre end gennemsnittet, sikrer, at de har disse kompetencer og udbygger dem.

Skal man starte ét sted, vil min anbefaling være at opbygge kompetencer, der har både data- og forretningsforståelse, og give dem centrale roller i virksomhedens kommende datainitiativer. Vi ser ofte, at der findes en række af disse i virksomhederne, men at deres arbejdsopgaver i alt for stort omfang er begravet i at rense og konsolidere data i forbindelse med udarbejdelse af klassisk rapportering. Det kan være en controller, hvis kompetencer og uddannelse i alt for ringe omfang udnyttes. Vi ser desuden også nogle fantastiske kompetencer komme direkte ud af studier som Cand. Merc. It. Her har vi unge fremadstormende medarbejdere, der er vokset op med data, og for hvem udnyttelsen af denne er den største naturlighed.


Mine tre bedste råd til at sikre de rigtige kompetencerHjælp de, der både kan og vil arbejde med forretningsmæssig udnyttelse af data til, at de ikke bliver begravet i manuelle processer med data-rensning og konsolidering.

  • Hjælp de, der gerne vil arbejde med forretningsmæssig udnyttelse af data til, at de får opkvalificeret deres kompetencer og flyt dem fra deres nuværende arbejdsopgaver. Udnyt det engagement de har til at skabe værdi i forretningen.
  • Gå i konstruktiv dialog med uddannelsesinstitutionerne for at sikre adgang til fremtidens arbejdskraft. Skab studiejobs og praktikophold mm., så de studerende i løbet af deres uddannelse kan få kvalificeret forretningsmæssig forståelse.

Ovenstående indlæg tager udgangspunkt i empiri indsamlet i forbindelse med udarbejdelsen af rapporten ”Det data-drevne Danmark” udgivet i 2015 af Inspari.


Har du spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål eller tænker, at tiden er inde til et uforpligtende kald eller møde, kan du kontakte os på info@inspari.dk eller +45 70 24 56 55. Vi ser frem til at høre fra dig.